Prakticky od počátku obchodní výměny zboží se vyskytoval požadavek kupujícího, případně uživatele, aby zboží mělo vlastnosti, které se od něho předpokládaly při jeho koupi. Zprostředkovaně a systematicky se začal požadavek písemného průkazu odpovídající kvalitě uplatňovat nejprve ve strojírenství při stavbě lodí. Ve dvacátých letech 20. století se postupně podniky učily chápat vztah mezi kvalitou a náklady a učily se kvalitu řídit pomocí statistických metod. S nástupem vojenství a kosmonautiky se vytvářejí dokumentované systémy kvality jako nástroj pro celkové zabezpečování kvality. Po druhé světové válce si podniky i koneční spotřebitelé začínají vynucovat kvalitu od svých dodavatelů. A tak vlastně vznikly normy ISO 9000 jako soubor minimálních požadavků, jež musí vyhovět dodavatel zboží nebo služeb, aby mohl být považován za dodavatele spolehlivého a důvěryhodného, který je schopen dokladovat úroveň péče o kvalitu.
Systém managementu kvality řeší současné problémy a předchází problémům budoucím. Jste-li přesvědčeni, že potřebujete tento systém, musíte být připraveni na vybudování systému, který zasáhne celou Vaší organizaci, který Vás donutí projít všechny stávající postupy a přehodnotit je. Nic nesmí zůstat utajeno, je důležité systém pochopit jako přínos. Správně vybudovaný systém managementu kvality vede z mnohým přínosům:
Přijetí systému managementu kvality má být tedy strategickým rozhodnutím organizace. Návrh a uplatnění systému managementu kvality organizace jsou uplatňovány měnícími se potřebami, konkrétními cíli, poskytovanými výrobky, používanými procesy a velikostí a strukturou organizace.
Zaměření na zákazníka - organizace jsou závislé na svých zákaznících, a proto mají porozumět současným a budoucím potřebám zákazníků, mají plnit požadavky zákazníků a snažit se překonat jejich očekávání, to vše při ekonomicky přijatelných podmínkách.
Vedení - vedoucí pracovníci prosazují jednotnost účelu, orientace organizace v prostředí. Vytvářejí podmínky, v nichž mohou být zaměstnanci plně zapojeni do dosahování cílů organizace.
Zapojení zaměstnanců - zaměstnanci na všech úrovních jsou podstatou organizace a jejich plné zapojení umožňuje využití jejich schopností v co největší prospěch organizace.
Systémový přístup k managementu - Identifikování, porozumění a řízení systému vzájemně souvisejících procesů zaměřených na daný cíl přispívá k účinnosti a účelnosti činností v organizaci.
Neustálé zlepšování - trvalým cílem je neustálé zlepšování.
Přístup k rozhodování, zakládající se na faktech - účinné a účelné rozhodování je založeno na logické a intuitivní analýze údajů a informací.
Vzájemně výhodné dodavatelské vztahy - schopnost organizace a jejích dodavatelů tvořit hodnoty se zlepšuje vzájemně výhodnými vztahy.
Procesní přístup - požadovaného účinku je dosaženo mnohem účinněji, jsou-li související zdroje a činnosti řízeny jako proces. Definujeme-li management jako účinné a účelné nakládání se zdroji v čase s cílem dosáhnout předem stanovených hodnot výstupů, máme přesně procesní model kvality ztotožněný s definicí správného managementu.